A koronavírus terjedése a 21. századi embert számos megoldandó feladat elé állítja. A legtöbb munkavállalónak és családnak a vírus terjedésének lassítása érdekében tanácsos önkéntes karanténba vonulnia. A továbbiakban otthonról kell dolgozni, digitálisan lehet tanulni, tanácsosabb online bevásárolni – egy sokak számára teljesen új életformát kell magunk és környezetünk számára kialakítani.

Sok tekintetben krízisről is beszélhetünk, mert a helyzetet, amelynek egyelőre nem látjuk a végét, a már kialakult védekező mechanizmusaink nem tudják pontosan kezelni vagy megoldani. Merőben új körülmények között találjuk magunkat, ami a bizonytalanság érzésével tölt el, ez pedig könnyen szorongást vált ki belőlünk. A vírus így nem csak testi, de lelki egészségünket is fenyegeti. Első lépésben meg kell próbálnunk tudatosan gátat vetni a szorongásból fakadó negatív gondolatok elhatalmasodásának.

Az új élethelyzet azonban újfajta rutinokat is kíván. Teljesen másképp kell szervezni a mindennapjainkat, ha életünk megszokott terei: a munkahelyünk, a gyerekek iskolája, óvodája, a játszótér, az edzőterem, a színház, a mozi, az étterem, a park helyett ezentúl csak egy helyszínen, otthon lehetünk. Egy darabig minden itt zajlik: itt dolgozunk, tanulunk, eszünk, sportolunk, szórakozunk. A káosz, a szorongás és a depresszió elkerülése és enyhítése érdekében hasznos lehet, egy új otthoni rutin kialakítása.

Napi rutin gyerekkel és gyerekek nélkül

Természetesen egészen más a helyzet, ha valaki egyedül, esetleg a párjával kettesben, vagy gyerekekkel marad otthon. Ha nincs gyerekünk, akkor elsősorban a munka határozza meg a napunk kereteit. Fontos azonban, hogy jelöljük ki ennek határait. Nincs rosszabb annál, mint amikor dolgozunk egy kicsit, aztán egy másik, otthoni tevékenységbe kezdünk, aztán visszatérünk a munkához, megint mást csinálunk, és azon kapjuk magunkat, hogy este tízkor még a gép előtt ülünk.

Ha home office-ban erre nem is mindig vagyunk kötelezve, érdemes kijelölni egy meghatározott munkaidőkeretet, például, hogy reggel 9-től délután 5-ig dolgozunk, benne egy félórás ebédszünettel. Ha mindennap megpróbáljuk ehhez tartani magunkat, akkor könnyebb lesz elviselni a kollégák, a megszokott munkakörnyezetünk hiányát.

További praktikus tanácsok:

  1. Gyűjtsük össze egy helyen az összes munkavégzéshez szükséges eszközt, hogy az mindig könnyen elérhető legyen.
  2. Válasszuk ki és rendezzük be a munkasarkot vagy a munkavégzéshez szükséges teret, és csakis ebben a munkavégzésnek dedikált térben dolgozzunk aktívan.
  3. Minél naposabb, minél több természetes fényhez jutunk, annál jobban fogjuk szeretni az új sarkot. A természetes napfény a közérzet javításában is segíteni fog.
  4. Távolítsunk el a munkasarok közeléből minden figyelemelterelésre alkalmas tárgyat és eszközt!
  5. Amennyiben a környezetünkben lévő emberek, szeretteink megfeledkeznek róla, hogy mi éppen dolgoznunk, emlékeztessük rá őket kedvesen, de határozottan. Ugyan fizikailag a lakásban tartózkodunk, de most mégsem tudunk velük foglalkozni. Kérjük meg őket, hogy legyenek türelemmel, dolgunk végeztével immár teljes mértékben rájuk fogunk majd figyelni.

Ha viszont gyerekekkel vagyunk otthon, akkor a napi rutinnak elsősorban hozzájuk kell alkalmazkodnia. Ha a gyerekek digitális oktatásban vesznek részt, akkor a tanárok bejelentkezései, az általuk adott feladatok adják a keretet, amit igyekezzünk délután is megőrizni. A tanulás mellett legyen fix ideje a levegőzésnek a kertben, a játéknak, a sportnak, a barátokkal való kapcsolattartásnak, a különböző szórakozási formáknak a filmnézéstől a számítógépes játékokig. Legyen a család minden tagja számára világos, hogy a tartós otthonlét ezúttal nem egyenlő azzal, amikor vakáción vagyunk! A kialakított napirend betartása segít abban is, hogy a gyerekek is érezzék, nem veszett ki minden a régi életükből.

Legyen heti rutin is!

Nem csak a napi, hanem a heti rutin is komoly segítség lehet a nagyobbak és a kisebbek számára is. Bár ebben a helyzetben szinte összefolynak a hétvégék és a hétköznapok, a hétfők és a péntekek, törekedjünk mégis arra, hogy valahogy megkülönböztessük a hét napjait. Legyenek meghatározott napjai az otthoni edzéseknek, a lakás most különösen fontos fertőtlenítésének és takarításának, de ugyanígy a nagyszülőkkel, távolabbi rokonokkal, barátokkal való kommunikációnak és így tovább. A hétvége legyen továbbra is kiemelkedő pontja a hétnek, ekkor lepjük meg magunkat valami finomabb ebéddel, apróbb kényeztetéssel. Szombaton és vasárnap engedjünk meg valami olyat magunknak és a gyerekeknek is, amit hét közben egyébként nem lehet.

Ne feledjük, ezen változások meglehetősen nagy mértékűek. Ne várjuk el magunktól és környezetünktől, hogy egyik napról a másikra adaptálódjunk az új helyzethez, sőt arra is számítanunk kell, hogy az átállás nem lesz zökkenőmentes. A lényeg mégis az, hogy kövessük a lefektetett irányvonalat, és adjunk időt, hogy egyéni és családi szinten is szép lassan beálljon az új rendszer.

Forrás: HRDOKTOR, 2020. április 01.

https://hrdoktor.blog.hu/2020/04/01/igy_alakitsuk_a_munkanapjainkat_karanten_idejen